Thursday, 9 October 2014

Usahawan - Dato' Michael Tio

          




      Dato 'Michael Tio adalah Pengarah Urusan & Ketua Eksekutif Kumpulan daripada PKT Logistics Group Sdn. Bhd (PKT). Sifat-sifat keusahawanan beliau dipaparkan apabila dia adalah seorang pelajar Perakaunan yang menduduki sarjana muda di Universiti Hull dan kemudian sebagai seorang pelajar lepasan ijazah dalam Antarabangsa Kewangan di Universiti Reading di Britain. Beliau mengeksport kereta mewah balik ke Malaysia untuk dijual sebagai kereta dingin semula. Selepas tinggal di Britain selama lebih daripada sepuluh tahun, beliau telah dipanggil bapanya, Datuk Tio Sook Keo pulang ke Malaysia bagi membantu menjalankan PKT Logistics, perniagaan keluarganya. Dalam tempoh yang singkat, beliau mempelajari sejumlah perdagangan logistik dan memacu syarikat ke syarikat yang perolehan juta ringgit.

"Facebook adalah cara yang hebat untuk mengembangkan kenamaan anda, dan dengan lebih 20,000 peminat, ia seperti mempunyai 20,000 jualan orang yang mempromosi dan bercakap tentang produk anda," katanya memberitahu StarBizWeek.

            Saya memilih Michael Tio kerana mengagumi sikap berendah dirinya. Walaupun Dato Michael Tio berlahir dari keluarga yang kaya dan mempunyai kedudukan pendidikan yang tinggi, tetapi beliau tidak pernah sombong dan pandang rendah terhadap orang lain. Sebaliknya, beliau berazam membuat sesuatu untuk menyumbang balik kepada masyarakat ini. Beliau tidak pernag cemburu terhadap kejayaan orang lain tetapi belajar dari mereka. 


           PKT adalah ditubuhkan oleh bapanya, Datuk Tio Sook Keo, pada tahun 1974. Pada masa itu, syarikat ini dikenali sebagai Port Klang Trading dan beroperasi daripada sebuah rumah teres di Port Klang. Pejabat hanya berada di hadapan rumah sementara keluarga Tio tinggal di belakang. Pada tahun 1986, Tio pergi ke UK untuk meneruskan pengajian manakala bapanya menjalankan perniagaan di Malaysia. Walaupun masih belajar, bapanya sentiasa menggalakkan beliau untuk mula mencari hidup untuk sebagai seorang ahli perniagaan.

           Bapanya sentiasa memberi inspirasi untuk menjadi Michael Tio sebagai seorang ahli perniagaan. Jadi beliau mula membeli kereta terpakai dan dijual mereka di Malaysia. Selama bertahun-tahun, Tio berkembang perniagaan kereta terpakai tetapi akhirnya, dia tahu bahawa masa depan adalah dengan perniagaan keluarga. Beliau datang ke Malaysia pada bulan Januari 1996 iaitu Syarikat pada masa yang telah beroperasi di lot kedai dengan perolehan tahunan sebanyak RM2 juta.

      Hari ini, PKT Logistics terletak di luas RM160mil state-of-seni pusat dikenali sebagai "salah satu hab logistik" di Shah Alam yang selama lebih 27 ekar. Syarikat itu kini menjana perolehan tahunan RM500 juta. Hab itu terdiri daripada dua struktur - pusat pengedaran merentas dok yang sebanyak 180,000 kaki persegi dipanggil "The Ship" dan pusat pengedaran serantau yang sebanyak 380,000 kaki persegi dipanggil "The Waves". PKT sedang memuktamadkan pembinaan struktur yang ketiga - Pusat pengedaran yang bertingkat yang sebanyak 200,000 kaki persegi dipanggil " The LightHouse".

   Tio menukarkan syarikat dari perkongsian ke swasta berhad. Tujuannyaadalah untuk menjadi sebuah syarikat multinasional (MNC) logistik, mempunyai pencapaian global dan mampu untuk menawarkan perkhidmatan kepada pelanggan antarabangsa.

        Dengan "Dasar Pandang ke Timur," Tio melihat ke negara-negara seperti Jepun dan Korea Selatan untuk mengembangkan perniagaan PKT ini. Pada 1990-an, pada kemuncak krisis kewangan Asia, PKT mula menjalankan perniagaan dengan rakan kongsi Korea dengan rangkaian firma di negara ini. PKT sebagai pembekal logistik kepada Kia ketika NAZA memperkenalkan model pertama terurai-Kia di Malaysia.

        PKT juga mula menyediakan perkhidmatan logistik untuk Hyundai melalui Oriental-Hyundai, perkongsian yang kemudian bergabung dengan Berjaya Group. "Itu apabila kita menceburi perniagaan logistik automotif," kata Tio, sambil menambah bahawa dalam beberapa tahun akan datang, PKT mula menyediakan perkhidmatan kepada syarikat-syarikat yang lebih global.
Akhirnya, perniagaan logistik automotif menjadi perniagaan teras PKT, dan pada masa ini mencakupi kira-kira 80% daripada jumlah jualan syarikat.

           Pada tahun 2007, Tio merasakan bahawa perniagaan logistik automotif PKT ini telah mencapai kemuncaknya, dan memutuskan bahawa terdapat keperluan untuk mempelbagaikan perkhidmatan syarikat untuk meningkatkan pendapatan.

      "Menjelang 2008, jumlah dagangan tahunan kami telah mencecah RM200 juta. Kami fikir penyenaraian syarikat itu tetapi kami tidak mempunyai aset yang mencukupi, kerana sebagai perniagaan kami menyediakan perkhidmatan.""Oleh itu, memberi tumpuan kepada segmen automotif, kami mengambil keputusan untuk mempelbagaikan ke dalam (FMCG) Fast Moving Consumer Goods."

        Memandangkan bahawa sebahagian besar daripada pendapatannya adalah daripada perniagaan automotifnya, PKT telah menetapkan sasaran jangka masa yang terdekat, dipanggil "Wawasan 60:40", untuk meningkatkan operasi perniagaan FMCG kepada 40% daripada jumlah jualan kira-kira 20% pada masa iTU. PKT juga menyasarkan untuk menjana 30% daripada jumlah jualan logistik automotif dari negara-negara Asean. Perniagaan FMCG semakin berkembang, begitu juga dengan perniagaan automotif.

        Antara negara-negara yang PKT pada masa ini diniagakan dengan adalah Thailand, Vietnam, Indonesia, Kemboja, Laos, Taiwan, India dan Korea Selatan.

          Pada tahun menjelang 2005, rancangan jangka pertengahan adalah yang "Wawasan 5M5," di mana berhasrat untuk mengembangkan jejak pergudangan kepada 5 juta kaki persegi daripada kira-kira satu juta kaki persegi pada masa itu. Ia juga menyasarkan untuk meningkatkan pendapatan kepada RM1 bilion pada tahun 2015 dan menjadi pesaing hebat dalam industri FMCG tempatan.
Untuk bersaing dengan syarikat multinasional lain, Tio terdapat keperluan untuk melabur teknologi hijau, teknologi komunikasi dan informasi, tenaga kerja dan latihan serta pemulangan pakar tempatan dari luar negara dalam.

           "Ramai memilih Singapura sebagai hab logistik mereka, tetapi mengapa tidak Malaysia? Tidak ada sebab mengapa Malaysia tidak boleh menjadi hab logistik di rantau ini. Tanah dan buruh kos kami adalah lebih murah daripada negara-negara lain di rantau ini," kata beliau.

        Hab PKT Logistik menawarkan pelbagai kemudahan, dari gimnasium untuk bilik makan dan rekreasi. Ia juga mempunyai sebuah ladang nanas besar, yang dikenali sebagai "Sea of Pineapple", mengapit premisnya di luar.

      "Falsafah saya selalu bahawa hidup ini singkat dan anda akan dapat melihat dunia semasa anda masih boleh. Kami mahu melawat semua tujuh benua. Setakat ini, kami telah pergi ke lima." Perjalanan terakhir PKT Logistics adalah Antartika. Perjalanan depan, kata Tio, akan ke Amerika Selatan. Mengimbas kembali bagaimana syarikat ini telah berkembang selama ini, Tio merumuskan rahsia untuk berjaya dengan falsafah belum mendalam yang mudah:


          "Engkau tidak cemburu dengan kejayaan orang lain. Belajar dari mereka dan menjadi menghargai dan menyumbang kepada masyarakat apabila berjaya tanpa mengharapkan apa-apa kembali sebagai balasan."




No comments:

Post a Comment