Dato 'Michael Tio adalah Pengarah Urusan & Ketua Eksekutif
Kumpulan daripada PKT Logistics Group Sdn. Bhd (PKT). Sifat-sifat keusahawanan
beliau dipaparkan apabila dia adalah seorang pelajar Perakaunan yang menduduki
sarjana muda di Universiti Hull dan kemudian sebagai seorang pelajar lepasan
ijazah dalam Antarabangsa Kewangan di Universiti Reading di Britain. Beliau
mengeksport kereta mewah balik ke Malaysia untuk dijual sebagai kereta dingin
semula. Selepas tinggal di Britain selama lebih daripada sepuluh tahun, beliau
telah dipanggil bapanya, Datuk Tio Sook Keo pulang ke Malaysia bagi membantu
menjalankan PKT Logistics, perniagaan keluarganya. Dalam tempoh yang singkat,
beliau mempelajari sejumlah perdagangan logistik dan memacu syarikat ke syarikat
yang perolehan juta ringgit.
"Facebook adalah cara yang hebat untuk mengembangkan kenamaan
anda, dan dengan lebih 20,000 peminat, ia seperti mempunyai 20,000 jualan orang
yang mempromosi dan bercakap tentang produk anda," katanya memberitahu
StarBizWeek.
Saya memilih Michael Tio kerana mengagumi sikap berendah dirinya. Walaupun Dato Michael Tio berlahir dari keluarga yang kaya dan mempunyai kedudukan pendidikan yang tinggi, tetapi beliau tidak pernah sombong dan pandang rendah terhadap orang lain. Sebaliknya, beliau berazam membuat sesuatu untuk menyumbang balik kepada masyarakat ini. Beliau tidak pernag cemburu terhadap kejayaan orang lain tetapi belajar dari mereka.
Saya memilih Michael Tio kerana mengagumi sikap berendah dirinya. Walaupun Dato Michael Tio berlahir dari keluarga yang kaya dan mempunyai kedudukan pendidikan yang tinggi, tetapi beliau tidak pernah sombong dan pandang rendah terhadap orang lain. Sebaliknya, beliau berazam membuat sesuatu untuk menyumbang balik kepada masyarakat ini. Beliau tidak pernag cemburu terhadap kejayaan orang lain tetapi belajar dari mereka.
PKT adalah
ditubuhkan oleh bapanya, Datuk Tio Sook Keo, pada tahun 1974. Pada masa itu,
syarikat ini dikenali sebagai Port Klang Trading dan beroperasi daripada sebuah
rumah teres di Port Klang. Pejabat hanya berada di hadapan rumah sementara
keluarga Tio tinggal di belakang. Pada tahun 1986, Tio pergi ke UK untuk
meneruskan pengajian manakala bapanya menjalankan perniagaan di Malaysia.
Walaupun masih belajar, bapanya sentiasa menggalakkan beliau untuk mula mencari
hidup untuk sebagai seorang ahli perniagaan.
Bapanya sentiasa memberi inspirasi untuk
menjadi Michael Tio sebagai seorang ahli perniagaan. Jadi beliau mula membeli
kereta terpakai dan dijual mereka di Malaysia. Selama bertahun-tahun, Tio
berkembang perniagaan kereta terpakai tetapi akhirnya, dia tahu bahawa masa
depan adalah dengan perniagaan keluarga. Beliau datang ke Malaysia pada bulan
Januari 1996 iaitu Syarikat pada masa yang telah beroperasi di lot kedai dengan
perolehan tahunan sebanyak RM2 juta.
Hari ini, PKT
Logistics terletak di luas RM160mil state-of-seni pusat dikenali sebagai
"salah satu hab logistik" di Shah Alam yang selama lebih 27 ekar.
Syarikat itu kini menjana perolehan tahunan RM500 juta. Hab itu terdiri
daripada dua struktur - pusat pengedaran merentas dok yang sebanyak 180,000
kaki persegi dipanggil "The Ship" dan pusat pengedaran serantau yang
sebanyak 380,000 kaki persegi dipanggil "The Waves". PKT sedang
memuktamadkan pembinaan struktur yang ketiga - Pusat pengedaran yang bertingkat
yang sebanyak 200,000 kaki persegi dipanggil " The LightHouse".
Tio menukarkan
syarikat dari perkongsian ke swasta berhad. Tujuannyaadalah untuk menjadi
sebuah syarikat multinasional (MNC) logistik, mempunyai pencapaian global dan
mampu untuk menawarkan perkhidmatan kepada pelanggan antarabangsa.
Dengan "Dasar Pandang ke
Timur," Tio melihat ke negara-negara seperti Jepun dan Korea Selatan untuk
mengembangkan perniagaan PKT ini. Pada 1990-an, pada kemuncak krisis kewangan
Asia, PKT mula menjalankan perniagaan dengan rakan kongsi Korea dengan
rangkaian firma di negara ini. PKT sebagai pembekal logistik kepada Kia ketika
NAZA memperkenalkan model pertama terurai-Kia di Malaysia.
PKT juga mula menyediakan perkhidmatan
logistik untuk Hyundai melalui Oriental-Hyundai, perkongsian yang kemudian
bergabung dengan Berjaya Group. "Itu apabila kita menceburi
perniagaan logistik automotif," kata Tio, sambil menambah bahawa dalam
beberapa tahun akan datang, PKT mula menyediakan perkhidmatan kepada
syarikat-syarikat yang lebih global.
Akhirnya, perniagaan logistik automotif menjadi perniagaan teras
PKT, dan pada masa ini mencakupi kira-kira 80% daripada jumlah jualan syarikat.
Pada tahun 2007, Tio
merasakan bahawa perniagaan logistik automotif PKT ini telah mencapai
kemuncaknya, dan memutuskan bahawa terdapat keperluan untuk mempelbagaikan
perkhidmatan syarikat untuk meningkatkan pendapatan.
"Menjelang 2008, jumlah dagangan tahunan
kami telah mencecah RM200 juta. Kami fikir penyenaraian syarikat itu tetapi
kami tidak mempunyai aset yang mencukupi, kerana sebagai perniagaan kami
menyediakan perkhidmatan.""Oleh itu, memberi tumpuan kepada segmen
automotif, kami mengambil keputusan untuk mempelbagaikan ke dalam (FMCG) Fast Moving Consumer Goods."
Memandangkan bahawa sebahagian besar daripada
pendapatannya adalah daripada perniagaan automotifnya, PKT telah menetapkan
sasaran jangka masa yang terdekat, dipanggil "Wawasan 60:40", untuk
meningkatkan operasi perniagaan FMCG kepada 40% daripada jumlah jualan
kira-kira 20% pada masa iTU. PKT juga menyasarkan untuk menjana 30% daripada
jumlah jualan logistik automotif dari negara-negara Asean. Perniagaan FMCG semakin
berkembang, begitu juga dengan perniagaan automotif.
Antara negara-negara yang PKT
pada masa ini diniagakan dengan adalah Thailand, Vietnam, Indonesia, Kemboja,
Laos, Taiwan, India dan Korea Selatan.
Pada tahun menjelang 2005,
rancangan jangka pertengahan adalah yang "Wawasan 5M5," di mana
berhasrat untuk mengembangkan jejak pergudangan kepada 5 juta kaki persegi
daripada kira-kira satu juta kaki persegi pada masa itu. Ia juga menyasarkan
untuk meningkatkan pendapatan kepada RM1 bilion pada tahun 2015 dan menjadi
pesaing hebat dalam industri FMCG tempatan.
Untuk bersaing dengan syarikat multinasional lain, Tio terdapat
keperluan untuk melabur teknologi hijau, teknologi komunikasi dan informasi,
tenaga kerja dan latihan serta pemulangan pakar tempatan dari luar negara dalam.
"Ramai memilih
Singapura sebagai hab logistik mereka, tetapi mengapa tidak Malaysia? Tidak ada
sebab mengapa Malaysia tidak boleh menjadi hab logistik di rantau ini. Tanah
dan buruh kos kami adalah lebih murah daripada negara-negara lain di rantau
ini," kata beliau.
Hab PKT Logistik menawarkan
pelbagai kemudahan, dari gimnasium untuk bilik makan dan rekreasi. Ia juga
mempunyai sebuah ladang nanas besar, yang dikenali sebagai "Sea of
Pineapple", mengapit premisnya di luar.
"Falsafah saya
selalu bahawa hidup ini singkat dan anda akan dapat melihat dunia semasa anda
masih boleh. Kami mahu melawat semua tujuh benua. Setakat ini, kami telah pergi
ke lima." Perjalanan terakhir PKT Logistics adalah Antartika. Perjalanan
depan, kata Tio, akan ke Amerika Selatan. Mengimbas kembali bagaimana
syarikat ini telah berkembang selama ini, Tio merumuskan rahsia untuk berjaya
dengan falsafah belum mendalam yang mudah:
"Engkau
tidak cemburu dengan kejayaan orang lain. Belajar dari mereka dan menjadi
menghargai dan menyumbang kepada masyarakat apabila berjaya tanpa mengharapkan
apa-apa kembali sebagai balasan."
No comments:
Post a Comment