Budaya keusahawanan
didefinisikan sebagai corak perilaku individu dan kumpulan individu dalam
sebuah masyarakat, yang cenderung ke arah melakukan kegiatan-kegiatan yang
berkaitan dengan perniagaan. Budaya ini selalunya dikaitkan dengan keupayaan
pemimpin untuk mengenalpasti kemahiran, keupayaan dan ciri-ciri keusahawanan
yang dimiliki individu di tempat kerja serta membentuk mereka ke arah itu
supaya pasukan kerja bercirikan keusahawanan akan wujud di tempat kerja.
Kesedaran ini akan membantu pemimpin membentuk satu kumpulan kerja keusahawanan
yang boleh menjamin kejayaan organisasi sekolah terutama dalam mengurus idea
inovatif secara kreatif.
Proses pembudayaan membolehkan usahawan bertindak
selaras dengan tuntutan moral, etika dan akhlak agar kesan daripada
aktiviti yang dilakukan akan mendatangkan kesejahteraan kepada diri sendiri dan
masyarakat pada masakini atau akan datang. Untuk membangunkan budaya
keusahawanan, haruslah memberi tumpuan kepada beberapa perkara.
Yang pertama sekali ialah mengawal halatuju
masing-masing. Setiap perniagaan yang diceburi oleh usahawan akan sentiasa
mengalami ketidakstabilan, perubahan dan terdedah kepada
ancaman dalaman atau luaran. Keadaan ini memerlukan
usahawan menyelia, melaksana dan mengawal halatuju perniagaan yang diceburi
agar terus berkembang . Halatuju perniagaan yang
jelas akan membolehkan usahawan menyusun strategi untuk terus
memajukan perniagaan. Usahawan perlu mempunyai pemikiran yang
mampu memfokus kepada masa depan dengan merancang strategi-strategi yang paling
sesuai bagi memajukan perniagaannya. Kemudian adalah memaksimumkan potensi
diri.
Usahawan tidak boleh berpuas hati dengan apa yang setakat
ini sahaja. Mereka perlu meneruskan dan memaksimumkan usaha, kemahiran dan kemampuan diri
bagi menjamin kelangsungan perniagaan yang diceburi. Mereka
perlu sentiasa membuat analisis pemasaran produk, kekuatan pesaing dan
melihat permasalahan, peluang seta sebarang perubahan secara
holistik. Selain itu mereka mesti sentiasa bersedia untuk
berhadapan dengan sebarang risiko dan juga ketidakpastian serta tahu
tentang strategi dan taktik untuk menangani nya dan
menjadikan sesuatu risiko dan ancaman itu sebagai satu peluang yang boleh
menguntungkan.
Seterusnya adalah memastikan mendapat keuntungan.
Walaupun keuntungan tidaklah semestinya menjadi objektif utama perniagaan
tetapi ia tetap menjadi kayu pengukur kejayaan seseorang
usahawan. Keuntungan yang dicapai melambangkan kejayaan sesebuah
syarikat kerana dengan keuntungan yang diperolehi membolehkan sesebuah syarikat
itu mengembangkan lagi perniagaannya, mengaplikasikan teknologi terkini dalam
pengeluaran dan operasi perniagaan dan membolehkannya membuat promosi
yang lebih agresif lagi. Keuntungan juga boleh meningkatkan
keyakinan pekerja terhadap syarikat kerana mereka tahu sebahagian
daripadakeuntungan yang diperolehi akan dipulangkan kepada mereka sama ada
dalam bentukdividen, bonus atau kenaikan gaji tahunan. Ia
juga boleh meningkatkan keyakinan pembekal dan kreditor bahawa
syarikat mampu membayar pinjaman dan kredit yangdiberikan
kepada mareka. Keuntungan yang diperolehi akan meningkatkan
keyakinanmasyarakat dan pelabur terhadap syarikat kerana mereka yakin syarikat
bersediauntuk memenuhi tanggungjawab sosial dan memberi pulangan yang
menguntungkan ke atas pelaburan yang dilakukan.
Artikel :
No comments:
Post a Comment