Friday, 10 October 2014

Tirto Utomo - AQUA & Akihiko Otsuka - Pocari Sweat


Tirto Utomo - AQUA  &  Akihiko Otsuka - Pocari Sweat


Secara pengenalan, Tirto Utomo (Indonesia) merupakan pencipta Air Minuman AQUA iaitu air mineral dalam botol yang pertama dijual dan digunakan di Indonesia. Penciptaannya adalah daripada inspirasinya bahawa masalah kesihatan rakyat Indonesia dalam soal air minum. Mereka hanya minum air yang hanya direbus dari tanah. Rakyat banyak mengalami sakit perut dan tidak biasa minum air begitu. Sekarang air minuman AQUA menjadi air minuman terbesar di Indonesia selepas menempuh banyak dugaan. Manakala Akihiko Otsuka (Jepun) merupakan pencipta air minuman kesihatan, Pocari Sweat. Inspirasi mencipta Pocari Sweat diambil daripada ahli rasanya, Rokuro Harima  yang mengalami cirit birit yang teruk ketika melakukan survey di Mexico. Dia diberikan ubat dan diminum dengan air soda serta dijelaskan oleh doktor bahawa meminum cecair campuran untuk menggantikan cecair badan yang hilang selepas melakukan pembedahan berjam-jam. Saat itu, Harima mengemukakan cadangannya kepada Akihiko untuk membangunkan cecair campuran.


Persamaan antara kedua-dua usahawan ini adalah proses memasarkan produk mereka yang sangat baru dan aneh terhadap orang tempatan di negara mereka pada masa itu. Pada masa permulaan pemasaran produk, strategy mereka adalah memasarkan produk mereka dengan melawat kedai-kedai runcit atau pasar untuk membuat jualan atau borong. Walaubagaimanapun, Tirto dan Akihiko menghadapi masalah yang sama ketika itu iaitu produk tidak laku. AQUA menghadapi tolakan oleh pasaran Indonesia yang masih todak boleh menerima air minuman dalam botol. Mereka menganggap minum air rebus dari tanah sudah cukup. Jualan terus merosot selama 3 tahun sehingga Tirto menggunakan strategi lain. Manakala Akihiko juga menghadapi tolakan pasaran Jepun iaitu pengguna merasa Pocari Sweat tidak enak dan berasa pahit. Penjual atau peruncit menolak menjual di kedai mereka kerana beryakin jualan tidak akan laku. Kejadian ini juga mendorong Akihiko terus berusaha menkaji strategi untuk membuatkan penerimaan pasaran.


Perbezaan antara kedua-dua usahwan dan produk yang mereka mencipta adalah proses mereka menjayakan produk mereka. Tirto adalah belajar dan membawa produk yang sama dari Bangkok, Thailand ke dalam Indonesia dan mengembangkannya. Akihito adalah menkaji dan mencuba produk sendiri sampai sesuai digunakan.


Tirto yang sering ditugaskan ke luar negeri oleh perusahaannya dan ditanggungjawab untuk menjamu tetamu dari Amerika Syarikat. Secara tidak dijangka, Tirto mengetahui bahawa tetamunya yang berasal dari negara Barat tidak biasa meminum air minum yang direbus, tetapi air yang telah dinapiskan. Inisiatif membuat perniaggaan segera datang. Bersama saudara-saudaranya, Tirto mulai mempelajari cara memproses air minum dalam kemasan. Adiknya, Slamet Utomo diminta untuk kerja di Polaris, sebuah perusahaan AMDK yang ketika itu telah beroperasi 16 tahun di Thailand. Tidak menghairankan, apabila pada awalnya produk Aqua menyerupai Polaris mulai dari bentuk botol kaca, tanda mesin pengolahan air, sampai mesin pencuci botol serta pengisi air.

Manakala Pocari Sweat dicipta melalui seberapa eksperimen dan percubaan. Apabila Akihiko merasakan sudah tiba masanya untuk mengeluarkan air minuman itu, tugasan ini diserahkan daripada  peneliti mudanya, Rokuro Harima kepada peneliti mudanya, Akihisa Takaisci. Proses pengeluaran produk dimulakan dengan mengetahui bagaimana rasa keringat itu. Minuman yang ingin diciptakan oleh perusahaan adalah minuman menambahkan kadar air tubuh dalam kehidupan seharian. Dapat disimpulkan bahAwa minuman yang harus dibuat adalah membuat minuman dengan komposisi kadar garam yang rendah. Lalunya Takaichi membuat minuman ujicuba, dengan mengikuti komposisi keringat. Dalam komposisi keringat, selain mengandung  ion Natrium yang mengandung rasa asin, terkandung juga Ion Kalium dan Magnesium yang mengandungi rasa pahit. Inilah yang menyebabkan ramuan Takaichi ada rasa pahit dan akhirnya menambah pemanis untuk menghilangkan rasa pahit. Namun yang menjadi permasalahan baru adalah minuman itu menjadi manis. Apa yang ingin diciptakan perusahaan adalah minuman kesihatan, bukan minuman jus. Lebih dari 1000 jenis ujicuba sudah dibuat olehnya. Dengan tekun dan tanpa putus asa, Takaichi mencuba eksperimen yang dibuatnya. Setelah hampir 3 tahun melakukan eksperimen dan sebarang ujicuba, minuman masih ada rasa pahit . Kemudian pada suatu hari, salah seorang karyawan ingin Presiden Direktur Akihiko menguji minuman yang uji cuba dengan serbuk instan yang sedang dikembangkan. Minuman itu segera dicicipi dan masih belum sempurna. Tanpa diduga, dia mencampurkan kedua-dua minuman yang belum sempurna itu dan segera mencicipinya. Ternyata minuman instan yang rasa jeruk ini membuat neutral.  Setelah melakukan serangkaian ujicuba, akhirnya Takaisci menemukan jenis jeruk  yang dapat menutupi rasa pahit Pocari Sweat.


Analysis strategi antara kedua-dua penciptaan ini dibincangkan dari permulaan pemasaran produk. Walaubagaimanapun mengalami tolakan sengit oleh pasaran masing-masing, Tirto dan Akihiko menunjukkan ketangguhan dan sikap mereka yang pantang menyerah. Mereka berdua menggunakan strategi yang sama iaitu memberi percubaan yang percuma dan penjelasan tentang kebaikan minuman tersebut. Selain itu, mereka juga menumpukan target yang patut diberi percubaan minuman. Selepas percubaan, memang telah mengalami perubahan.


Di Jakarta, Tirto menjalankan pengagihan secara 3  botol yang percuma di setiap warung dan peniaga rokok. Hal ini membuat kesan kepada Aqua sehingga sangat laris. Selepas 3 botol itu habis, warung-warung dan peniaga rokok menempah semula Aqua, dan kali ini sudah membayar, tidak lagi percuma. Dengan cepat masyarakat tempatan boleh mencari Aqua di peniaga kecil, pasar, restoran, dan hotel sekalipun. Kecemerlangan strategi perniagaan bahawa Tirto berusaha mengaitkan produknya dengan "air minum sihat". Mereka berusaha mendidik pasaran bahawa air minum botolan lebih segar dan sihat daripada air rebusan dengan cara memberikan banyak sponsorship pada acara-acara sukan dan anak muda.


Akihiko mengatakan bahawa keunggulan Pocari Sweat tidak mudah dirasakan kalau tidak diminum berulang-ulang kali. Beliau tidak mengambil kira kerugian, yang penting  mensosialisasikan konsep produk secara tepat daripada menjual produk. Beliau telah mengalami kerugian hingga Rp 400 Milyar dengan pembahagian gratis yang besar-besaran ini. Stafnya menumpukan anak-anak yang bermain baseball. Anak-anak segera meminumnya dan ketika ditanya bagaimana rasa minuman tersebut, mereka menjawab serempak, “Enaaaaak”!  Tentu saja Tanaka senang dan semakin bersemangat menjelaskan manfaat dan konsep Pocari Sweat sebagai pengganti cairan tubuh yang hilang ketika olahraga. Pengalaman kerugian tidak megecewakan. Penjualan meningkat secara cepat dengan banyak telefon daripada penjual untuk penempahan Pocari Sweat pada musim panas 1981. Dengan konsep dan rasa yang sudah dimengerti konsumen dan hasilnya berbuah pada musim panas tahun kedua. Penjualan melonjak hingga 3 kali lipat dari Rp 900 milyar (1980)menjadi  Rp 2,6 triliun (1981). Keyakinan Presiden Direktur Akihiko akhirnya berbuah.



Secara kesimpulannya, sikap yang tanpa mudah putus asa amat penting dalam kerjaya keusahawanan. Selain itu, ketangguhan kerja keras juga diperlukan dalam kerjaya hanya boleh menjadikan impian sebagai realistik.




No comments:

Post a Comment