Tuesday, 9 December 2014

Masalah yang dihadapi oleh Usahawan


Sebelum memulakan perniagaan, usahawan biasanya menghadapi masalah kewangan dan masalah lokasi. Lokasi merupakan faktor yang paling penting sekali yang akan memutuskan kejayaan perniagaan. Ketika memutuskan mana tempatnya perniagaan diletakkan, beberapa faktor terhadap lokasi akan diberi perhatian oleh usahawan. Iaitu kumpulan pelanggan, kumpulan pekerja, pesaing, kemudahan fasiliti dan sumber bahan mentah yang terdapat di lokasi yang tertentu. Lokasi yang terdapat pelanggan yang memerlukan produk atau perkhidmatan yang disediakan oleh perniagaan adalah kelebihan daya saing. Lokasi yang terdapat kumpulan pekerja, kemudahan fasiliti dan sumber bahan mentah akan membawa manfaat kepada perniagaan dengan mengurangkan kos pengangkutan untuk membawa masuk pekerja, fasiliti dan sumber dari tempat yang jauh. Manakala lokasi yang terdapat banyak pesaing akan menggugat kejayaan perniagaan. Hal ini kerana akan mewujudkan perbandingan produk dan harga oleh pelanggan. Manakala masalah kewangan adalah berkaitan rapat dengan modal untuk memulakan perniagaan. Untuk memulakan perniagaan, segala barang berkaitan hendaklah dicari dan dibeli. Contohnya, perabot dan reka bentuk dalaman kedai atau sumber-sumber perniagaan seperti bahan mentah dan informasi. Pada permulaan perniagaan, masalah kewangan biasanya menentukan ketidakbolehannya teruskan perniagaan.

Semasa menjalankan perniagaan, usahawan biasanya menghadapi masalah pengurusan dan masalah pemasaran. Usahawan tidak hanya beroperasikan sesautu perniagaan tetapi juga hendaklah mengetahui menguruskan perniagaan. Pengurusan perniagaan terhadap segala operasi perniagaan termasuklah pengurusan sumber manusia, pengurusan kewangan, pengurusan produk dan perkhidmatan dan juga pengurusan segala aliran perniagaan. Sesuatu perniagaan yang tidak diuruskan berkesan akan menjejaskan perniagaan. Orang yang bekerja haruslah sedaya upaya dan boleh dipercayai, aliran kewangan perlulah jelas dan berkepatutan, produk dan perkhidmatan haruslah disediakan mengikuti keperluan pelanggan dan tidak melalui jalan pintas, dan akhir sekali adalah segala aliran perniagaan patutlah mendirikan imej yang selesa dan dipercayai oleh orang lain. Manakala masalah pemasaran adalah terdapat pelanggan yang berbagai perspektif dan permintaan. Dalam masa yang pendek, perniagaan mungkin tidak boleh memuaskan permintaan pelanggan. Maka usahawan menghadapi masalah membawa masuk barang diminta atau membuat sendiri. Kadang kala situasi ini akan mendorong perniagaan ke dalam keadaan kemerosotan.

Maka selepas menjalankan perniagaan, usahawan biasanya menghadapi masalah persaingan. Semakin banyak perniagaan dioperasi di tempat yang berdekatan. Pelanggan mulai menukar haluan kepada peniaga baru. Oleh itu, usahawan perlulah mengkaji strategi untuk menarik balik pelanggan. Persaingan harga dan kualiti produk sengit pada masa setakat ini. Usahawan perlulah menimbangkan harga dan produk pesaing sebelum menetapkan harga dan produk sendiri. Pelanggan hari ini sensitif terhadap harga yang berbaloi dengan kualiti produk yang dihendaki. Maka, usahawan juga menghadapi masalah untuk meningkatkan kualiti produk sendiri. Usahawan perlulah menjalankan penyelidikan  terhadap kualiti produk. Untuk menarik balik pelanggan, sesuatu yang baru bersama kualiti yang tinggi dengan dipasarkan harga yang berpatutan adalah amat diperlukan.




No comments:

Post a Comment